söndag 7 februari 2016

Huset med stort H

Vi har bläddrat i otaliga huskataloger och försökt hitta en husmodell som faller oss i smaken och som dessutom passar perfekt på vår tomt. Dessutom har vi diskuterat personligen med försäljare på Kastelli, Simons, Hartman koti, Teri-hus, Kontio, Designtalo, Fiskarhedenvillan och Kannustalo. Vi har med andra ord verkligen kollat runt på olika alternativ.

Vår första tanke var att bygga ett hus i ett plan, men för att utnyttja utsikten bäst så fick vi ändra våra första tankar och börja fundera på hus med en våning till. Men på området där vi bygger är det bara tillåtet att bygga 1,5 plans hus, inte fulla 2 plan. Nåja, jakten blev ännu svårare då vi kom fram till detta beslut. Vi hade allra helst önskat att de flesta av rummen skulle vara på första våningen och eventuellt bara ha ett loft på andra våningen så att man skulle ha möjlighet att slippa högre upp och njuta av utsikten på ett annat sätt. Men även detta fick vi slopa i och med att detta inte var vettigt ekonomiskt sett.

Så en kväll satte jag mig ner ännu en gång för att bläddra i kataloger och hittade Kontios katalog. Jag hittar ett hus som jag tycker ser fint ut både utvändigt och även bottenritningen verkar vettig. Jag visar den åt Andreas och han drar en djup suck och säger att han redan visat detta hus för mig och då hade jag sagt rakt ut NEJ. Hehe...Men tydligen var jag tvungen att hitta den själv för att inse det.

Modellen heter alltså Merikallio och därifrån har jag även hittat inspirationen till namnet för bloggen, inte helt korrekt översättning men namnet på bloggen avspeglar även platsen för tomten.

Jag kan fast länka till husmodellen ifall någon vill titta närmare: Merikallio B


/Johanna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar